5 příznaků, že jste vyhořeli (a jak se zotavit)

Foto: Unsplash

5 příznaků, že jste vyhořeli (a jak se zotavit)

Dneska musíš napsat Rachel, říkám si. Odeslání zprávy trvá, no já nevím, možná patnáct vteřin; je to pár otisků prstů na mém telefonu, který už mám s velkou pravděpodobností v ruce. Ale nemůžu. I ty nejjednodušší úkoly mě dokážou paralyzovat. Je tu e-mail - dobrá, tucet e-mailů, na které musím odpovědět, článek, který mám pět týdnů po uzávěrce, zakázky, které jsem nechala proklouznout, protože nedokážu poslat jednoduchou zprávu. V žádném případě však nejsem flákač; snažím se nadměrně pracovat už od doby, kdy jsem trávila přestávky uvnitř a pomáhala učitelům. Proč si hrát, když můžu známkovat pravopisné testy, proč sedět v klidu a čistit si hlavu, když si můžu poslechnout poslední díl Deníku, proč usínat u bezduchého filmu, když se mi vedle postele hromadí hromada New Yorkerů? Mým spolužákům z tisíciletí i mně bylo vnucováno a opakovaně zdůrazňováno, že každý okamžik nás musí pohánět kupředu, dělat nás chytřejšími/schopnějšími/bohatšími nebo dělat svět jako celek laskavějším či čistším.

Než se tohle všechno stalo, měl jsem za sebou více než deset let práce v ranním, odpoledním a večerním zaměstnání, z nichž mnohé se zdvojnásobily jako práce o víkendu, a k tomu jsem byl spolehlivým přítelem a milým člověkem a hlasujícím, přispívajícím a informovaným členem společnosti. Deset let odpovídání na otázku "Jak se máš?" slovy "Mám moc práce" nebo "Jsem unavený". Většinu této pandemie jsem strávil spánkem a velká část mého já si oddechla a je vděčná za nucené prostoje, abych mohl dohnat desetiletí spánkové deprivace.

Některé dny zvládám velké věci, ale ne ty malé. Některé dny mě malé věci přivedou k myšlence, že zvládnu velké věci, a pak se zhroutím. Můj duševní stav závisí na tom, jak efektivně a úspěšně dokážu odškrtávat úkoly ze seznamu úkolů, přesto se některé úkoly nikdy nepodaří odškrtnout, protože mě břemeno dělat všechno a pořád ochromilo. Mnozí z nás žijí, a žili po celá léta, bez jasného vymezení toho, kdy jsme v práci a kdy ne. A jsme vyhořelí.

Můj duševní stav závisí na tom, jak efektivně a úspěšně dokážu odškrtávat úkoly ze seznamu úkolů, ale některé úkoly se mi nikdy nepodaří odškrtnout, protože mě břemeno dělat všechno a pořád ochromuje.

Vyhoření je záludný elixír vyčerpání a chronického stresu, který nikomu neprospívá. V zájmu našeho zdraví a štěstí proto začněme tím, že vyhoření včas rozpoznáme a budeme s ním bojovat.

1. Jste unavení. Opravdu, opravdu unavená.

Vyčerpání se dostává na novou úroveň. Představte si zamlžený mozek, celkový nedostatek motivace a snadnou podrážděnost. Máte potíže se soustředěním? Cítíte se frustrovaní, a to více než obvykle? Jak těžké je vytáhnout se ráno z postele? Vaše tělo ví všechno; stačí mu jen naslouchat.

2. Vaše vztahy trpí.

Někteří lidé, kteří prožívají syndrom vyhoření, se mohou naštvaně obořit na své okolí. (Často to odnese ten, kdo si to zaslouží nejméně.) Jiní se mohou stáhnout do ústraní nebo se vyladit. Věnujte pozornost tomu, jak zvládáte své vztahy, když trpíte vyhořením.

3. Váš pracovní výkon se zhoršuje.

Pocit nespokojenosti, zaseknutí, otrávenosti, neambicióznosti, vyčerpání - to je vyhoření. Než však dáte v práci výpověď, zhodnoťte, zda můžete něco udělat nebo si s někým promluvit, aby se situace zlepšila. Je rozdíl mezi dočasnou nudou a dlouhodobým vyhořením.

4. Máte chronické zdravotní problémy.

Dlouhodobě ignorovaný chronický stres přímo souvisí s vážnými zdravotními problémy, jako jsou srdeční choroby, zažívací potíže, deprese a obezita. Nikdy se to nevyplatí.

5. Nedbáte o sebe.

Příliš mnoho alkoholu večer, příliš mnoho kávy ráno a nedostatek spánku mezi tím je jeden ze způsobů, jak se vyrovnat s vyhořením, ale strašný způsob, jak se vyrovnat s vyhořením. Dávejte si pozor na své neřesti a na to, jak je používáte, když se cítíte ve stresu. U mě je to nadměrné podřimování; to je moje oblíbená technika vyhýbání se stresu. U vás to může být řetězové kouření nebo sedavé zaměstnání.

1. Vyhraďte si čas na odpočinek.

Pozitivní stránkou pandemického života je, že si všichni připomínáme relaxační koníčky, na které jsme si neudělali čas, ať už je to jóga, čtení, luštění hlavolamů, procházky nebo virtuální happy hours. Je důležité mít ve svém životě koutek, který není spojen s prací, a udělat si na něj čas jen proto, že vám dělá radost.

2. Odpojte zástrčku.

Vypněte telefon a jděte se projít. Strávit odpoledne v lese kopáním rampouchů. Vyžeňte telefony během večeře do jiné místnosti. Ačkoli se naši malí kapesní roboti cítí být nezbytní pro moderní život, jejich vypnutím nastavíte hranice a zefektivníte své myšlenkové pochody, protože vás nebude bombardovat ta či ona zpráva nebo e-mail či další oznámení o novinkách.

3. Dostatek spánku.

Spánek je všelék téměř na všechno. Je nezbytný pro paměť, produktivitu a celkové duševní funkce. Zotavení z vyhoření vyžaduje, abyste doplnili zdroje, které máte k dispozici pro zvládání stresu, a spánek je číslo 1.

4. Věnujte pozornost svému tělu.

Každý člověk a každé tělo reaguje na chronický stres jinak. Mně se TMJ zhoršuje, když jsem obzvlášť vystresovaná, a kdybych mohla, proležela bych celý den v posteli. Někdo může pociťovat bolesti hlavy nebo napětí v ramenou. Možná máte problémy s trávením nebo trpíte záchvaty úzkosti. Je důležité naladit se na fyzické signály, které vám vaše tělo dává.

5. Pochopte, kdy je to váš problém a kdy je to jejich problém.

Přemýšlejte o tom: Je vaše vyhoření motivováno vnitřními faktory, například společenským tlakem, nebo vnějšími, například většími nároky a menšími zdroji v práci? Uvědomte si, co vás stresuje a s kým to musíte řešit, ať už je to šéf, nebo vy.

Zdroje: witanddelight.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář