7 příčin otoků a zadržování vody

Foto: Unsplash

7 příčin otoků a zadržování vody

Zadržování vody, známé také jako zadržování tekutin nebo edém, nastává, když se v těle hromadí nadměrné množství tekutin. Může se vyskytovat v oběhovém systému nebo ve tkáních a dutinách v celém těle. Výsledkem jsou otoky rukou, chodidel, kotníků a nohou.

Existuje několik možných příčin zadržování vody, z nichž většina není příliš závažná nebo neobvyklá. Například je velmi časté, že se u některých žen tento stav objevuje během těhotenství nebo před menstruací.

V některých případech však může být zadržování vody příznakem závažnějšího zdravotního stavu, například onemocnění ledvin nebo srdečního selhání. Proto byste v případě náhlého nebo silného otoku měli okamžitě vyhledat lékařskou pomoc.

V případech, kdy je nadýmání mírné a nejsou přítomny žádné základní zdravotní komplikace, lze zadržování vody snížit. Zde je sedm věcí, které mohou zadržování vody vyvolat, a co s nimi dělat.

Sůl
Sůl se skládá ze sodíku a chloridu. V těle se sodík váže na vodu a pomáhá udržovat rovnováhu tekutin uvnitř i vně buněk. Pokud jíte hodně potravin s vysokým obsahem soli, zejména zpracovaných jídel a pochutin, vystavujete své tělo vyššímu riziku zadržování vody. Pokud se snažíte snížit celkové otoky, minimalizujte množství sodíku ve své stravě.

Nedostatek hořčíku
Tvoří se vám v těle balóny, ale nevíte proč? Může to být důsledek příliš malého množství hořčíku. Vědci prokázali, že hořčík účinně snižuje zadržování vody, zejména u žen s premenstruačními příznaky. Mezi potraviny bohaté na hořčík patří ořechy, celozrnné výrobky, hořká čokoláda a zelená listová zelenina. Některým lidem může prospět i každodenní užívání hořčíkového doplňku.

Dostatek vitaminu B6
Stejně jako hořčík může vitamin B6 pomáhat snižovat zadržování vody, zejména u žen s premenstruačním syndromem (PMS). Pokud dochází k zadržování vody, může to být známkou toho, že máte nedostatek vitaminu B6. Mezi dobré zdroje vitaminu B6 patří banány, brambory, vlašské ořechy a maso, takže je zkuste zařadit do svého jídelníčku, abyste zastavili vznik otoků.

Příliš málo draslíku
Draslík pomáhá snižovat zadržování vody v těle, takže pokud se u vás objevují otoky, může být na vině příliš málo tohoto nezbytného minerálu. Draslík může pomoci dvěma různými způsoby: Zaprvé tento minerál zvyšuje produkci moči a zadruhé snižuje hladinu sodíku v těle. Chcete-li zvýšit hladinu draslíku, zkuste jíst potraviny bohaté na tento minerál, jako jsou banány, avokádo a rajčata.

Refinifikované sacharidy
Konzumace rafinovaných sacharidů (myslíme tím: zpracované cukry a obiloviny, jako je stolní cukr a bílá mouka) vede k vysokým výkyvům hladiny cukru i inzulínu v krvi. To může způsobit, že tělo zadržuje více sodíku, protože se zvyšuje jeho zpětné vstřebávání v ledvinách - a výsledek je stejný, jako když sníte sáček slaných bramborových lupínků.

Fyzická nečinnost
Cvičení stimuluje lymfatický systém, aby plnil svou nezbytnou funkci regulace přetékání. Pokud systém pracuje správně, bude vracet tekutiny zpět do krevního oběhu rychlostí, která reguluje hladinu vody v těle. Delší období fyzické nečinnosti - například při upoutání na lůžko v důsledku nemoci nebo úrazu nebo při dlouhém sezení při letu či jízdě autem - však zvyšuje riziko zadržování vody v těle. Pohybem snížíte hromadění tekutin, zejména pokud se hromadí v dolní polovině těla. Pomoci může také vyvýšení nohou.

Dehydratace
Ironií osudu je, že zvýšení příjmu vody může zadržování vody skutečně snížit. Voda pomáhá játrům přeměňovat tuk na využitelnou energii. Při dehydrataci jsou vaše ledviny zahlceny koncentrovanými tekutinami a donutí vaše játra k práci navíc. Játra obvykle přeměňují tělesný tuk na energii, takže když to nemohou dělat, tělo si zadržuje tuk navíc a způsobuje nadýmání.

Zdroje:

https://www.healthline.com/nutrition/6-ways-to-reduce-water-retention
https://www.medicalnewstoday.com/articles/187978.php

Zdroje: womenworking.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář