Jsem černoška, právnička a mám ADHD

Foto: Unsplash

Jsem černoška, právnička a mám ADHD

Na začátku loňského roku jsem navštívila přítelkyni, kterou znám už delší dobu. Z důvodu anonymity jí budeme říkat "L". V době, kdy jsme se seznámili, jsem byl právním asistentem, který studoval magisterský obor, a ona studovala práva. "L" a já jsme obě absolvovaly své školy přibližně ve stejnou dobu. Začala svou kariéru jako právnička v oblasti pojišťovnictví a já jsem z ní měla obrovskou radost. Cesta "L" k právnické profesi však nebyla snadná. Stejně jako pro většinu absolventů právnické fakulty je jednou z největších výzev složení advokátní zkoušky.


Jednoho letního rána mi "L" napsala: "Ahoj, Came, jen jsem ti chtěla dát vědět, že jsem nesložila advokátní zkoušky." "Ahoj. Odpověděl jsem: "To je v pořádku. Při příštím pokusu projdeš." "Aha," odpověděl jsem. A ona na třetí pokus skutečně prošla. Pocházím z podobného karibského prostředí a znám ten tlak, kdy je třeba splnit očekávání, být nadprůměrně úspěšný a být stavěn na piedestal. Rozuměla jsem jí, protože v určitém období svého života jsem také chtěla být právničkou.

To odpoledne jsme se sešli na obědě. Naše rozhovory jsou vždy plné průzračnosti, lásky, charismatu a smíchu. Toto konkrétní odpoledne přišel v rozhovoru okamžik, kdy mi "L" z celého srdce odhalila své každodenní boje s ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou). A já jsem se chtěla dozvědět víc. Bylo to poprvé, co jsem slyšela o ženě s ADHD. Natož o černošce.

"L" svůj boj tak dobře skrývala. Neměla jsem tušení, jak to ovlivňuje její život.

Jako kamarádka jsem přemýšlela, co jsem mohla udělat, abych jí pomohla nebo ji více podpořila. To rčení je pravdivé - nikdy nevíte, čím si kdo prochází. A dnes jsem hrdá na to, jak si "L" stanovila priority, vzala svůj život do svých rukou a nenechala se svým stavem porazit.

Často je diagnóza ADHD u černošských žen nesprávně diagnostikována a přehlížena. Podle The Washington Post, "černošské dívky s ADHD často zůstávají nediagnostikovány, protože jejich příznaky jsou špatně charakterizovány. Známky nepozornosti nebo impulzivity, což jsou dva hlavní znaky ttétoporuchy, mohou být mylně považovány za lenost nebo vzdor. A čím déle nejsou tyto dívky diagnostikovány a léčeny, tím více se jejich problémy v dospělosti pravděpodobně zhorší." V článku se také uvádí, že ADHD u dívek vede ke zvýšenému výskytu úzkosti, depresí, užívání drog a sebepoškozování.

Z kulturního hlediska je pro černošské rodiče ještě těžší přijmout skutečnost, že jejich dítě má poruchu učení, s tím, že musí své dítě chránit před genderovými a rasovými předsudky nejen ve třídě, ale i v životě. V přehledu publikovaných amerických studií, které zahrnovaly 155 000 černošských dětí, CDC (Center For Disease Control) zjistilo, že 14,5 % Afroameričanů má ADHD. Tato statistika je mnohem vyšší v porovnání s odhadovanými 9,4 % všech dětí v USA.

.

V článku Verywell Mind se uvádí, že nejčastějšími příznaky ADHD u žen jsou nepořádek v papírech, nadměrné utrácení, dezorganizace, nerozhodnost, problémy s nasloucháním a potíže se soustředěním. Léčba ADHD zahrnuje předepsané léky a/nebo behaviorální terapii. Běžně se používají léky jako Ritalin nebo Adderall, které pacientům s ADHD pomáhají udržet si pozornost a kontrolovat své chování. Neobejde se to však bez vedlejších účinků. Mezi nevýhody léků na ADHD patří problémy se spánkem, ztráta chuti k jídlu, vysoký krevní tlak, úbytek hmotnosti, náladovost a bolesti hlavy.

Existuje naděje na zvládnutí ADHD. Celebrity jako Solange Knowles nebo SZA bojovaly a úspěšně se pohybují v životě s ADHD. Dokonce i Simone Bilesová veřejně hovořila o svém vlastním boji s ADHD a zároveň o tom, jak balancuje mezi náročnou kariérou profesionální sportovkyně.

Tady se dozvíte, jaké to je pro "L", mladou černošku, žít s ADHD, balancovat mezi náročnou kariérou právničky a uspět v každodenním životě.

Kolik vám bylo let, když vám byla diagnostikována porucha ADHD?

Oficiální diagnóza mi byla stanovena asi v 15 letech. Kvůli předchozímu traumatu zůstala nediagnostikována. Rodiče mě však tu a tam nechali navštěvovat terapii, když si to mohli dovolit. Vždycky jsem byl hyperaktivní dítě, které se dostávalo do problémů, protože jsem nedokázal sedět v klidu nebo držet jazyk za zuby. Dostával jsem spoustu "zpětné vazby" za to, že jsem byl náhodný ve svém jednání i prostřednictvím svých slov.

Jaké byly některé z příznaků, že se potýkáte s ADHD, a jak jste se kvůli tomu cítili?

Zjevným znamením pro mě byla skutečnost, že jsem zaostávala ve studiu a děti o mně vždycky říkaly, že jsem "blázen", protože jsem byla náhodná. Nedokázal jsem se soustředit jako moji vrstevníci. Z jiných důvodů jsem stále chodila na terapie a zase je opouštěla. Vždy mi bylo doporučováno, že bych měla brát léky. Až do svých 16 let jsem ani nevěděl, co to ADHD je, protože rodiče na léky ani na tuto novodobou diagnózu nevěřili.

Moji rodiče mě nechali navštěvovat všechny možné doučovací programy, abych držel krok se svými spolužáky. Než jsem šel k psychiatrovi, aby mi udělal test na ADHD, nechal jsem si vyšetřit uši a oči.

Ritalin nebo Adderall je obvykle předepisován mnoha pacientům s ADHD. Je předepsaná medikace něco, co jste použili k léčbě ADHD? Pokud ne, jaké přírodní prostředky jste vyzkoušeli?

Ano, vyzkoušel jsem Ritalin (když jsem byl teenager) a jak jsem stárnul, přešel jsem na Adderall a také na Concertu. Vyzkoušel jsem také hypnoterapii a terapii rozhovorem. U léků na předpis vám neřeknou, že fungují, ale musíte postupně zvyšovat dávky, jak si na ně tělo zvyká. Někdy bych léky vysadil, protože nesnáším být závislý na léku, abych mohl fungovat. Cítila bych se opravdu depresivně a unaveně.

Jak se vám podařilo projít právnickou fakultou a jaké byly některé z výzev?

Z Boží milosti a díky opravdu skvělým přátelům. Musel jsem se brzy naučit přátelit se s lidmi, kteří jsou chytřejší než já, abych si udržel motivaci a prostě abych držel krok. Na právnické fakultě jsem také cyklicky užíval a vysazoval léky, abych se s tím vyrovnal. Vydržel jsem jeden semestr bez léků na předpis, jen abych zjistil, jestli to zvládnu sám. Ano, zvládla jsem to sama, ale bylo to velmi obtížné. Měla jsem neustálé úzkosti, nemohla jsem spát, měla jsem mírné deprese a točila jsem se ve spirále.

Když jste nyní profesně právníkem, s jakými výzvami se v práci potýkáte?

Každý den je novou výzvou. Mou největší výzvou je práce. Doslova si sednout na zadek a pracovat, zejména po pandemii. Musel jsem se rychle naučit vytvořit si novou rutinu. Pomáhá mi, že mám jako advokát v občanskoprávních sporech velké množství případů, protože jsem stále zaneprázdněný, takže nemám čas tolik prokrastinovat. Organizovaný chaos, kdy jsem ráno mířil k soudu, odpoledne pracoval na přípravě návrhů a podání k případům, odpovídal na e-maily a během dne vyřizoval případy, mi přestal sloužit.

Organizace a struktura jsou pro mě největší výzvou. Snadno se nechám rozptýlit a spadnu do těchto "červích děr" a nikdy nedokončím své úkoly. Takže musím vždy pracovat déle, abych vše dohnal. Musel jsem si vytvořit realistické struktury, které mi vyhovují.

Například blokování času nebo střídavá práce o víkendech a/nebo pozdě v noci, abych si udržel náskok před úkoly a nezavalil se jimi. Práce pro solidní advokátní kancelář, která má zavedené systémy a týmy doplňující mé vlastní systémy, je nezbytná. Prošla jsem mnoha firmami (velkými i malými). Takže vím, co funguje a co ne. Záleží na práci se správnými lidmi, což se často přehlíží. Mít dobrý systém řízení případů spolu s vynikajícím podpůrným personálem (koncipienty nebo asistenty) je způsob, jak jsem schopen uspět.

Jak jste upravili svůj režim kvůli poruše ADHD? Jak vypadá váš ranní a večerní režim?

Ano, mít rutinu je nezbytné. Díky mnoha terapeutickým sezením jsem musel změnit své myšlení. Poté, co jsem byl vyhořelý právník, vypadají teď moje rána trochu jinak. Už nesoutěžím o to, kdo bude nejlepší, a nesnažím se o dokonalost. Už se nesnažím nic dokázat, protože vím, co přináším. Přijdu, snažím se v daný den udělat maximum a nezabývám se svými chybami.

8:00:00: Ráno začínám modlitbou, pak si zkontroluji telefon, jestli mě nečekají nějaké mimořádné pracovní události nebo změny v rozvrhu. Se svou asistentkou se domluvím na tom, co je důležité a co je třeba udělat.

8:10: Ložím v posteli, rozjímám o životě a vytvářím si záměry na celý den.

8:20: Doslova vyskočím z postele, (práce má začít v 8:30 hod.) a ustelu si. Ráda si stelu postel, protože mi to připadá jako úspěch. Vždycky si říkám, že když za celý den nic nedokážu, tak jsem si alespoň ustlala postel.

8:25: Přihlásím se k počítači do práce, abych vyzkoušela vodu. Poté si vyčistím zuby, umyji obličej, osprchuji se, učesám a obléknu se. To vše dělám a přitom se dohaduju s Alexou o výběru hudby. Tip pro profesionály: Když jsem v koupelně, nastavím si s Alexou časovače (5 min. - snooze; 10 min. - snooze; 15 min. - snooze), abych neztratil přehled.

8:45-9:00: Přihlásím se do práce doopravdy - doopravdy s prvním šálkem kávy toho dne.

Okamžitě zkontroluji termíny v kalendáři, určím priority úkolů a/nebo případů a pak na ně útočím po částech s několika přestávkami mezi nimi. Rád se věnuji stejným úkolům v časových blocích (procházení spisů k případům a sestavování plánu případu, e-maily, konferenční hovory s klienty atd.) Metodou pokusů a omylů jsem zjistila, že pracuji efektivněji, když dělám stále stejné úkoly.

Ve dnech, kdy mám soudní jednání, výpovědi, mediace, telefonáty s klienty nebo jiné události, vypadají mé dny zcela jinak. Vstávám dříve, abych si ručně napsal scénář toho, co mám v plánu říct. Dělám to proto, abych uklidnil své nervy a soustředil se na daný úkol, abych neodbíhal od tématu. Nezáleží na tom, kolikrát jsem přednesl stejný projev nebo argument - tohle na mě funguje.

6:30 - 19:00: Odhlásím se a jdu do posilovny na trénink Zoom s mým trenérem. Snažím se cvičit alespoň 3-4krát týdně s trenérem. I když udělám 10 nahodilých výskoků, jakýkoli druh fyzické aktivity mi pomáhá udržet si rutinu a cítím se při ní dobře. Mám spolupracovníky, kteří cvičí v době oběda.

Osobně to nedokážu, protože pro můj mozek je těžké po cvičení přepnout a vrátit se do pracovního režimu. Velmi doporučuji provozovat fyzickou aktivitu brzy ráno před prací. Opravdu to naladí na celý pracovní den.

Má ADHD vliv na vaše duševní zdraví? Pokud ano, jak?

Ano, v mnoha ohledech a často. Vnitřních bojů s pochybnostmi o sobě samém, o tom, že nedělám dost práce, že jsem v nějakém úkolu pomalejší než ostatní, nebo s přetrvávajícím pocitem nehodnosti je mnoho.

Mám dny, kdy mám hlavu tak zamračenou, že mi trvá hodiny, než udělám úkol, který mi obvykle zabere asi 15 minut. V takových dnech si musím v zájmu vlastního duševního zdraví vědomě dávat milost, protože tím, že se budu mlátit, nic nezměním.

Pamatuji si na doby, kdy se moje ADHD zhoršilo natolik, že jsem se cítila poražená, v depresi a bylo mi fyzicky špatně ze stresu, který zároveň způsoboval ochromující úzkost. Vzpomínám si, že jsem jako dítě zrychleně dýchala, což považovali za příčinu astmatu. Později jsem zjistil, že to byla úzkost. Dostal jsem inhalátor, který mi měl pomoci. Stále mám dny, kdy se doslova točím v kruhu od úkolu A k úkolu B, pak zase k úkolu A, abych začal nový úkol D, pak si vzpomněl na úkol C, abych si uvědomil, že A, B, C a D jsou nedokončené a zbytečné úkoly.

Co byste vzkázala ostatním ženám, které se potýkají s ADHD, psychickými problémy a náročnou kariérou?

Dejte si milost, hodně a hodně milosti, a vyhledejte odbornou pomoc. Najděte si, co vám bude vyhovovat. Stále se to snažím vyřešit, ale terapie změnila můj způsob myšlení a můj život. Pomohla mi přehodnotit můj život, kariéru a naplánovat udržitelnější rovnováhu mezi životem a prací. Na prvním místě je život, na druhém práce.

Pokud jste černoška, která se potýká s ADHD, nejste sama a už to nemusí být jen vaše tajemství. Není to ani nic, za co byste se měli stydět. Existuje mnoho barevných žen s ADHD a dalšími poruchami učení a/nebo postiženími. A neznamená to, že jste kvůli tomu méněcenný člověk. Znamená to, že vaše cesta vypadá jinak než u většiny barevných žen. Je tu jen další vrstva navíc, kterou budete muset zvládnout. A to je v pořádku.

Musíte si dát milost a svolení přijmout svou diagnózu a najít způsoby, jak se s ní vyrovnat. Bohužel žijeme ve společnosti s tolika stigmaty, že neustále zanedbáváme základní příčiny. Pokud hledáte podporu, podívejte se na Black Girl, Lost Keys nebo Unicorn Squad, For Black people of Marginalized Gender with ADHD, blog a soukromou skupinu na Facebooku od Rene Brooks. Sama má ADHD, Rene Brooks pomáhá vzdělávat a posilovat ostatní černošky s ADHD.

Můžete začít se léčit hned.

Zdroje: xonecole.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář