Krypto průmysl začíná být příliš upřímný

Foto: Unsplash

Krypto průmysl začíná být příliš upřímný

V průběhu play-off NBA se vysílala reklama na platformu FTX pro obchodování s kryptoměnami. Vystupuje v ní superhvězda Steph Curry, který prožívá hloupou verzi svého dne - jí cereálie, dělá těstoviny, vyřezává ledovou sochu - zatímco vypravěč Shaquille O'Neal trvá na tom, že Curry ví o kryptoměnách všechno. Podrážděný Curry to opakovaně popírá. "Nejsem expert - a ani nemusím být," říká nakonec Curry do kamery a v ruce drží aplikaci FTX na svém telefonu. "S FTX mám vše, co potřebuji k bezpečnému nákupu, prodeji a obchodování s kryptoměnami."

Udělte Currymu a FTX body za upřímnost. Nová reklama říká to, co by mělo být jasné každému, kdo dává pozor: Nespočet celebrit, které naskočily na vlnu kryptoměn (a NFT), ví téměř jistě jen velmi málo o tom, co prodávají. Překračuje to přirozeně transakční povahu firemního sponzoringu. Každý ví, že sportovci dělají reklamy, protože jsou za to placeni, nikoli proto, že by produkt skutečně používali. (Hulu má sérii skutečně vtipných reklam, které si na tuto skutečnost hrají.) Pochybuji, že Curry, který v uplynulé sezóně dostal za basketbal 45 milionů dolarů, jí příliš mnoho sendvičů Subway. Přesto věřím, že by dokázal rozeznat rozdíl mezi Steak and Cheese a All-American Club, který propaguje v nedávné reklamě. Na druhou stranu by bylo ohromující dozvědět se, že Curry - nebo Tom Brady, Paris Hilton, Charli D'Amelio, Snoop Dogg či Matt Damon - by dokázali vysvětlit, co si někdo kupuje, když investuje do kryptoměn.

Naproti tomu upřímnost Curryho reklamy vyvažuje její cynismus, který nastavuje nový standard pro odvětví, které má čeho ušetřit. Kryptoreklamní blesková kampaň se rozjela koncem loňského roku a rostla spolu s cenou digitálních aktiv. Na Super Bowlu se nechvalně proslavilo několik velkorozpočtových reklam z tohoto odvětví. Nejpozoruhodnější z nich byla reklama FTX, v níž komik Larry David odmítl krypto jako přechodný módní výstřelek s dovětkem: "Nebuďte jako Larry." V reklamě se objevilo i několik slov. Jak upozornilo několik pozorovatelů, tyto reklamy nápadně opomíjely cokoli o podstatných přednostech kryptoměn. Spíše se snažily vzbudit pocit FOMO, neboli strachu z promeškání, tím, že naznačovaly, že diváci, kteří nyní nenakoupí, budou stejně jako Larry litovat.

Tyto FOMO reklamy alespoň ponechávaly otevřenou možnost, že se spotřebitel o kryptoměnách dozví, než do nich investuje. Reklama Curryho se této přetvářky zbavuje. Abychom byli spravedliví, je rozdíl mezi tím, když o něčem nejste odborník, a tím, když o tom nevíte. Ale reklama je jasně zaměřena na lidi, kteří váhají s obchodováním s kryptoměnami, protože jim nerozumějí. Vzkaz pro ně: Nebojte se, Steph také ne! A v důsledku toho možná ani nikdo jiný! Pokud všichni ostatní operují v nevědomosti, možná nejste v žádné velké nevýhodě. Tak do toho, obchodujte dál. Společnost FTX na žádost o komentář nereagovala.

Warren Buffett, legendární investor, prý radil: "Nikdy neinvestujte do podnikání, kterému nerozumíte." Vždyť je to tak. (Není jisté, zda někdy použil přesně tato slova, ale toto rčení se ujalo samo o sobě.) Tradiční investice je sázka na to, že podnik, do kterého investujete, bude časem nabývat na hodnotě. Jak se budou zlepšovat základní ukazatele a podnik poroste a bude ziskovější, více lidí bude ochotno za jeho část zaplatit více, čímž se zvýší hodnota vašich akcií. Pokud nedokážete pochopit, jak podnik vydělává peníze, nemáte žádný podklad k tomu, abyste si mohli udělat fundovaný úsudek o tom, jak se jeho akcie budou vyvíjet. Jak však jasně ukazuje reklama na Curryho, trh s kryptoměnami se tomuto prostřednímu kroku vyhýbá. Zapomeňte na základy: Pro průměrné investory se rozhodnutí koupit určitou kryptoměnu jeví jako čistá sázka na to, že ji v budoucnu bude chtít koupit někdo jiný za více peněz. To je také étos, který stojí za fenoménem meme stock, jenž má filozoficky blíže ke světu kryptoměn než k tradičnímu investování na akciovém trhu.

Existuje název pro investice, jejichž hodnota závisí čistě na tom, zda se najdou budoucí kupci ochotní zaplatit více, než kolik jste do nich vložili: Ponziho schémata. Kritici touto nálepkou označují kryptoměny téměř tak dlouho, jak dlouho kryptoměny existují. Nedávno se této kritice dostalo podpory z nepravděpodobného zdroje. Sam Bankman-Fried, zakladatel a generální ředitel společnosti FTX, se minulý týden objevil v podcastu Odd Lots. V průběhu diskuse požádal finanční publicista agentury Bloomberg Matt Levine Bankmana-Frieda, aby vysvětlil "výnosové zemědělství", což je forma kryptoinvestování, při níž mohou lidé nakupovat do "likviditních poolů", které mohou vyplácet super vysoké úrokové sazby, ale které mohou také ve spěchu zkrachovat.

Zdroje: https://www.wired.com/story/ftx-steph-curry-crypto-ad-ponzi-scheme/ , Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář