Mattu Hirschovi se myšlenka elektromobilů líbí už dlouho a svůj Hyundai Ioniq si poprvé pronajal v roce 2020. Dokonce si nainstaloval nabíječku hned vedle příjezdové cesty svého domu na předměstí Bostonu, kde většinou dobíjí. V poslední době však tento vztah začal váznout.
Někdy se vydává na delší cesty, což ho nutí používat několik aplikací a webových stránek, aby si pečlivě zakreslil nabíjecí stanice na své cestě, aby se mu nestalo, že se přistihne bez nabití. Při jedné z častých cest do bratrova domu v New Yorku často projíždí kolem stanice provozované společností Electrify America v massachusettském městě Chicopee - kde často nachází některé ze čtyř dostupných zástrček, ne-li všechny, rozbité.
Hirche to trápí a obává se, jaký dopad budou mít rozbité a pomalé nabíječky na širší projekt elektrifikace země. "Je těžké někoho přesvědčit, aby změnil své chování, pokud [alternativa] není mnohem jednodušší a mnohem levnější," říká. V současné době to pro elektromobily ne vždy platí. Úzkost z dojezdu, strach z toho, že někde uvíznete bez nabití, brání některým Američanům vážně uvažovat o elektromobilech jako o reálné možnosti. Obávají se, že kvůli chybě při nabíjení zůstanou stát na kraji silnice.
"Myslím, že tyto zkušenosti mohou někoho opravdu negativně poznamenat a odradit od koupě elektromobilu." Dan Woodward, Legwork Local Delivery
Více než čtvrtina emisí skleníkových plynů v USA pochází z dopravního průmyslu. Politici tvrdí, že masové rozšíření elektromobilů bude mít zásadní význam pro boj se změnou klimatu. Loni v létě si Bidenova administrativa stanovila jako národní cíl, aby do roku 2030 tvořily elektromobily 40 % všech prodaných automobilů. Pokud však chtějí Spojené státy přejít na elektromobily - a další ekologičtější alternativy dopravy - budou potřebovat mnohem více dobíjecích stanic. Drtivá většina řidičů elektromobilů dnes nabíjí doma a v zemi je k dispozici téměř 46 500 veřejných rychlonabíječek, které obvykle dokážou nabít baterii za 20 až 30 minut, aby vyplnily mezery. Do roku 2030 jich však bude potřebovat 180 000, aby pokryla větší část území USA, předpovídá Mezinárodní rada pro čistou dopravu. Plus dalších 856 000 nabíječek "úrovně 2", jejichž instalace je levnější, ale nabíjení automobilu trvá déle.
Vlády USA - státy, obce a především federální úřady - se zdají být ochotny utratit spoustu peněz, aby toho dosáhly. Kalifornie, jejíž guvernér se zavázal, že do roku 2035 postupně ukončí prodej vozidel na benzinový pohon, vložila stovky milionů dolarů do budování sítě nabíječek. New York přislíbil téměř miliardu dolarů. Loni schválený federální zákon o infrastruktuře věnoval 5 miliard dolarů na síť půl milionu nabíječek podél mezistátních dálnic.
Na základě dosavadních výsledků však není jasné, zda některá z těchto nových nabíječek bude fungovat tak dlouho, jak je třeba. Je těžké najít definitivní údaje o údržbě veřejných nabíječek pro elektromobily nebo o tom, jak si dnešní nabíječky vedou ve volné přírodě. Společnosti, které vyrábějí nabíječky, obvykle uvádějí, že mají celostátní "provozuschopnost" 95 až 98 procent, což je průmyslový termín, který znamená, že technika nabíjí nebo je připravena k nabíjení. Když si však chvíli promluvíte s majitelem elektromobilu, pravděpodobně uslyšíte stížnosti na pomalé nebo nefunkční nabíječky.
Nedávný průzkum 181 veřejných nabíjecích stanic v oblasti Sanfranciského zálivu, částečně financovaný neziskovou organizací Cool the Earth, naznačuje, že 23 procent z nich může být v danou chvíli "nefunkčních", což brzdí rozbité obrazovky, nekvalitní kreditní karty nebo platební systémy, poruchy síťového připojení nebo poškozené zástrčky. Pouze polovina funkčních nabíječek, které výzkumný tým testoval, úspěšně provedla platební transakci jedním tahem kreditní karty. "Padesátiprocentní úspěšnost v jakékoli jiné maloobchodní transakci by nebyla považována za přijatelnou, a neměla by být ani zde," uvedla Patty Monahanová, komisařka Kalifornské energetické komise, na setkání průmyslu na začátku tohoto měsíce. Průzkum jedné kalifornské agentury mezi řidiči elektromobilů ukázal, že více než třetina z nich a téměř 60 procent z těch, kteří uvedli, že využívají veřejné nabíječky, se setkalo s nefunkčními nabíječkami. Šestnáct procent se setkalo s problémy s placením. Téměř polovina z nich musela kvůli problému souvisejícímu s nabíječkou volat zákaznický servis.
Zdroje: https://www.wired.com/story/ev-charger-broken-us-electric-cars/ , Unsplash.com
Jiří Sedláček
před 10 měsíceTitulek mě vyděsil. To někdo chodí rozbíjet nabíječky kladivem či něčím jiným? Podobně by rozuměli titulku i jiní Moraváci, kteří používají spisovný význam slova rozbitý = rozmlácený. Vy jste použili slovo ve významu pokažený, porouchaný, tedy nespisovně, de facto ná
ReplyJaroslav
před 10 měsíceCelé je to nesmysl. Od té doby co začaly státy s tzv. eko politikou se znečišťování planety ještě zrychlilo. Ukazuje se že šlo pouze o další způsob jak nasměřovat peníze daňových poplatníků do těch správných kapes. Je potřeba začít u největších znečišťovatelů, ted
ReplyJaroslav
před 10 měsíceCelé je to nesmysl. Od té doby co začaly státy s tzv. eko politikou se znečišťování planety ještě zrychlilo. Ukazuje se že šlo pouze o další způsob jak nasměřovat peníze daňových poplatníků do těch správných kapes. Je potřeba začít u největších znečišťovatelů, ted
ReplyJaroslav
před 10 měsíceCelé je to nesmysl. Od té doby co začaly státy s tzv. eko politikou se znečišťování planety ještě zrychlilo. Ukazuje se že šlo pouze o další způsob jak nasměřovat peníze daňových poplatníků do těch správných kapes.
Reply