Rychle, levně a nekontrolovatelně: Vydejte se na cestu k náhlému vzestupu společnosti Shein

Foto: Unsplash

Rychle, levně a nekontrolovatelně: Vydejte se na cestu k náhlému vzestupu společnosti Shein

Loni na podzim mě ve stagnaci pandemického života zaujala videa influencerů, kteří stáli ve svých ložnicích a zkoušeli si oblečení od společnosti Shein.

V TikToku s hashtagem #sheinhaul mladá žena zvedla velký igelitový pytel, roztrhla ho a uvolnila kaskádu menších igelitových pytlů, z nichž každý obsahoval úhledně složený kus oblečení. Záběr se pak střihl na ženu, která měla na sobě jeden kousek po druhém, v rychlém sledu, proložený snímky obrazovky z aplikace Shein, na nichž byly vidět ceny: šaty za 8 dolarů, plavky za 12 dolarů.

Dole touto králičí norou byly variace na toto téma: #sheinkids, #sheincats, #sheincosplay. Videa vybízela diváka, aby obdivoval surrealistickou kolizi nízké ceny a hojnosti. Komentáře byly v souladu s náladou performativně podpůrné ("BOD GOALS"). V určitém okamžiku někdo zapochyboval, zda by takové levné oblečení vůbec mohlo být etické, ale sbor hlasů přiskočil, aby Shein a influencerku stejně horlivě bránil ("There so cute tho." "It her money, leave her alone."), a původní komentátor zmlkl.

Co z toho udělalo víc než náhodnou internetovou arkádu, je fakt, že se Shein nenápadně stala obrovským byznysem. "Shein se objevila velmi rychle," říká Sheng Lu, profesor na Delawarské univerzitě, který studuje globální textilní a oděvní průmysl. "Před dvěma, třemi lety o nich nikdo nikdy neslyšel." Začátkem letošního roku provedla investiční společnost Piper Sandler průzkum mezi 7 000 americkými teenagery ohledně jejich oblíbených internetových obchodů a zjistila, že zatímco Amazon je jasným vítězem, Shein se umístil na druhém místě. Společnost si nárokuje největší plátek - 28 procent amerického trhu s rychlou módou.

V dubnu Shein údajně získal 1 až 2 miliardy dolarů v rámci soukromého financování. Společnost byla ohodnocena na 100 miliard dolarů - což je více než celková hodnota fast-fashion titánů H&M a Zara a více než hodnota jakékoli soukromé společnosti na světě kromě SpaceX a Byte-Dance, vlastníka TikToku.

Úspěch společnosti Shein při získávání takového kapitálu mě zaskočil, vzhledem k tomu, že fast-fashion byznys patří mezi nejškodlivější odvětví na světě. Jeho závislost na syntetických textiliích poškozuje životní prostředí a tím, že lidi vybízí k nepřetržitému obnovování šatníku, produkuje obrovský odpad; objem textilu na amerických skládkách se za posledních dvacet let téměř zdvojnásobil. Dělníci, kteří oděvy šijí, dostávají za práci ve vyčerpávajících a někdy i nebezpečných podmínkách nízkou mzdu. V posledních letech pocítilo mnoho největších módních společností tlak, aby učinily drobné kroky k reformě. Nyní však přichází nastupující generace "ultrarychlých módních" společností a mnohé z nich dělají pro přijetí lepších postupů jen málo, pokud vůbec něco. Mezi nimi je zdaleka největší společnost Shein.

Jednoho listopadového večera, zatímco můj manžel ukládal našeho šestiletého syna ke spánku, jsem se usadila na pohovku v obývacím pokoji a otevřela aplikaci Shein. "TOHLE JE VELKÉ," stálo na obrazovce s reklamou na výprodej v rámci Černého pátku a slova blikala pro zdůraznění. Klepla jsem na ikonu šatů, seřadila všechny nabídky podle ceny a ze zvědavosti na kvalitu jsem vybrala nejlevnější kus. Byly to přiléhavé červené šaty s dlouhými rukávy z průhledné síťoviny (2,50 USD). V sekci mikin jsem si do košíku přidala roztomilý barevný svetr (4,50 USD).

Zdroje: https://www.wired.com/story/fast-cheap-out-of-control-inside-rise-of-shein/ , Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář