Coworkingový prostor SaksWorks v Greenwichi ve státě Connecticut, který se nachází uvnitř bývalého obchodního domu Saks Fifth Avenue, působí jako dobře zařízená knihovna, kde nikdo nečte: krb, přeplněné pohovky a velké rostliny v květináčích. Když jsem ji v březnu v pondělí navštívil, knihy, které lemovaly každou stěnu a byly seskupeny podle barev, nikoli podle témat, tvořily atraktivní kulisu pro mou odpolední schůzku v rámci programu Zoom. Bylo tu několik místností, které jsem si mohl rezervovat pro soukromější hovor, ale prostor byl tak řídce osídlený, že mi to nepřipadalo nutné.
SaksWorks byl něco jako sňatek z rozumu pro maloobchodní řetězec, který se snaží znovu využít některé své nemovitosti, protože osobních nákupů ubývá, a WeWork, padlý coworkingový gigant, který donedávna prostor spravoval. (Mateřská společnost Saks, Hudson's Bay Co., od té doby investovala velké prostředky do společnosti Convene, která je konkurentem WeWorku a která převezme jeho činnost.) Tato nepravděpodobná transformace také vypovídá o zvláštním důsledku pandemie Covid-19: V dnešní době může být kanceláří kdekoli. A každá kancelář se stále více podobá WeWorku.
Je to překvapivý obrat. O krachu WeWorku se vyprávějí legendy - nebo alespoň podcasty, knihy, dokumentární film na Hulu a seriál na Apple TV+. Průkopník coworkingu se do roku 2019 vyšplhal na hodnotu 47 miliard dolarů díky stylovým kancelářským prostorám s bohatým vybavením a přehnanému rizikovému kapitálu. Když se však společnost v tomto roce připravovala na vstup na burzu, objevily se otázky ohledně její životaschopnosti. Během několika týdnů skončil ve funkci generálního ředitele Adam Neumann, charismatický spoluzakladatel společnosti WeWork, který byl z velké části zodpovědný za její mýty, ocenění společnosti kleslo na 10 miliard dolarů a IPO bylo uloženo k ledu.
"Kancelář prochází zásadním vývojem." Paul Fiorilla, Yardi Matrix
Ačkoli se však WeWork stal odstrašujícím příkladem, kancelářský život v USA v tichosti přijal několik jeho základních principů. Mnoho pracovníků, kteří strávili poslední dva roky doma - malá část celkové pracovní síly - je povolávána zpět do kanceláří, které vypadají jinak než ty, které opustili v roce 2020, s menším počtem stolů a otevřenějšími prostory navrženými tak, aby podporovaly spolupráci. Průzkum společnosti CBRE, která se zabývá komerčními nemovitostmi, ukázal, že 51 % respondentů očekává, že v příštích dvou letech budou flexibilní prostory tvořit významnou část jejich kanceláří. Dokonce i americká vláda pracuje na svém vlastním pilotním coworkingovém prostoru nazvaném FlexHub pro federální pracovníky a dodavatele. Také pronajímatelé komerčních prostor přidávají do svých budov coworkingové prostory.
Ti pracovníci, kteří nemají firemní kancelář, kam by se hlásili, mají také možnost pracovat v coworkingu téměř kdekoli: v luxusních bytových komplexech, v Sojo, denních lázních korejského typu v New Jersey, a v hudebním podniku, baru, herně a uměleckém prostoru zaměřeném na barevné komunity s názvem 7th West v Oaklandu - nemluvě o WeWorku a jeho mnoha konkurentech, jako jsou Industrious a Daybase. Objevily se dokonce i virtuální coworkingové prostory.
"Kanceláře procházejí velkým vývojem," říká Paul Fiorilla, ředitel výzkumu společnosti Yardi Matrix, která analyzuje komerční nemovitosti. Zaměstnavatelé podle něj nyní musí pracovníkům zdůvodnit, proč by se měli dostavit osobně.
V průzkumu LinkedIn zjistil, že 87 procent jeho zaměstnanců chce chodit do kanceláře - alespoň po určitou dobu. Společnost nechává pracovníky a týmy rozhodovat o tom, kdy přijdou, a přepracovala své sídlo v kalifornském Sunnyvale tak, aby kladla důraz na schůzky nebo otevřené prostory místo pracovních stolů, říká Shannon Hardyová, viceprezidentka společnosti LinkedIn pro flexibilní práci. Nyní zahrnuje vybavení, jako jsou kavárny otevřené mimo dobu jídla a "oblasti hlubokého soustředění" podobné knihovnám.
Zdroje: https://www.wired.com/story/wework-coworking-office-spaces/ , Unsplash.com