Zdravotní výhody spaní na levém boku

Foto: Unsplash

Zdravotní výhody spaní na levém boku

Není žádným tajemstvím, že způsob spánku může ovlivnit vaše zdraví. Víme, že je nezbytné spát sedm až osm hodin denně. Ale věděli jste, že to, na které straně spíte, může mít také velký vliv na vaši fyzickou pohodu?

Podle odborníků má spánek na levém boku vliv na vše od trávení až po zdraví mozku. Kdo by to byl řekl, že spánek na pravém a levém boku bude mít tak velký vliv na vaše tělo!

Přečtěte si další informace o vlivu levostranného spánku na tělesné zdraví.

Podle ájurvédských zásad může spánek na levém boku pomoci tělu efektivněji trávit potravu během spánku. Zejména těm, kteří trpí dráždivým tračníkem nebo jiným gastrointestinálním problémem, může spánek na levém boku pomoci zmírnit příznaky zácpy, protože podporuje gravitaci, která pomáhá přesouvat odpadní látky tlustým střevem, a podporuje ranní cestu na toaletu.

Vědci se domnívají, že když ležíme na levém boku, zůstává náš žaludek a žaludeční šťávy během spánku níže než jícen. V jedné studii publikované v časopise The American Journal of Gastroenterology podávali vědci skupině pacientů s chronickým pálením žáhy večeři s vysokým obsahem tuku a svačinu před spaním a poté měřili reflux kyseliny během spánku. Podle jejich výsledků měli lidé spící na pravé straně větší hladinu kyseliny a delší "jícnový clearance kyseliny". Podobné výsledky přinesly i další studie.

V jiné studii publikované v časopise The Journal of Clinical Gastroenterology vědci nabrali skupinu zdravých osob a v různých dnech jim podávali jídla s vysokým obsahem tuku, aby u nich vyvolali pálení žáhy. Bezprostředně po jídle strávili účastníci několik hodin vleže na jednom nebo druhém boku, zatímco jim přístroje měřily kyselost jícnu. Nakonec vědci zjistili, že "celková doba refluxu byla výrazně delší" u účastníků, kteří leželi na pravém boku.

Podle portálu Healthline může spánek na levém nebo pravém boku pomoci tělu vyčistit mozek od tzv. intersticiálního odpadu, neboli mozkového odpadu. "Vyčištěním mozku od těchto tekutin můžete snížit riziko vzniku Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby a dalších neurologických onemocnění.

Spánek na boku také pomáhá zabránit tomu, aby vám jazyk zapadl do krku a částečně zablokoval dýchací cesty, čímž předcházíte chrápání a problémům s dýcháním během spánku.

"Na první pohled by se mohlo zdát, že chrápání je jen obtěžující, ale u mnoha lidí je diagnostikována spánková apnoe," vysvětlil pro Healthline Bill Fish, certifikovaný trenér spánku. "To znamená, že tělo skutečně přestává dýchat až 20krát až 30krát za hodinu."

Pokud spaní na boku chrápání nevyřeší nebo pokud máte podezření, že trpíte neléčenou spánkovou apnoe, poraďte se s lékařem a zvažte jiná řešení.

Zdroje: womenworking.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář