Jak může vyhoření ovlivnit váš vztah

Foto: Unsplash

Jak může vyhoření ovlivnit váš vztah

Vyhoření nastává, když člověk zažívá dlouhodobý stres buď z práce, nebo z jiných povinností. Výzkumníci jej popisují jako sestávající ze tří hlavních charakteristik: pocitu vyčerpání/přetížení, pocitu emočního stažení/odloučení a pocitu celkového cynismu. Tato třetí složka je rozhodující: Člověk, který je v práci vyhořelý, není jen unavený. Je natolik zahlcený, že začíná pochybovat o tom, k čemu to všechno je a zda to vůbec stojí za to. Ztratil motivaci.

Historicky bylo vyhoření považováno za problematické, protože si vybírá daň na duševním zdraví jedince a protože kvůli němu lidé v práci méně pracují. Novější výzkumy však zjistily, že úzkost, deprese a pocit odloučení, které jsou důsledkem vyhoření, se přenášejí i do intimních vztahů lidí. To dává smysl, když si uvědomíme, že naše pocity, bez ohledu na jejich zdroj, s námi putují do všech oblastí našeho života. I když se možná snažíme oddělit práci a rodinu, v konečném důsledku jsme jen jeden člověk.

Vliv, který má vyhoření na náš život, je umocněn omezeností našeho času a energie. Je zřejmé, že když investujeme čas a energii do jedné oblasti (tj. do práce), máme jich méně k dispozici pro jiné oblasti, například pro vztahy. To platí i v případě, že máme svou práci rádi a její výkon nám přináší potěšení. Práce vyžaduje energii a ta je omezená.

Příliv a odliv emocí mezi naší prací a vztahy se pohybuje obousměrně. Když je váš partner ve stresu v práci, stává se jeho přítomnost doma méně příjemnou. Stejně tak, když se člověk trápí ve svém vztahu, má méně energie a soustředění věnovat se práci. To vše zdůrazňuje, že nejsme roboti. Nejsme vybaveni jedinečným naprogramováním pro každou oblast našeho života. Naše energie, nálady a motivace čerpají ze stejné zásobárny.

Ironií ovšem je, že když se vyhoření z práce přenese do našich vztahů, omezí to účinnost právě toho, co potřebujeme nejvíce. Podpora, která plyne ze zdravých vztahů, nám dodává energii a odolnost. Pomáhá nám zvládat další životní stresory. Přesto i ty nejlepší vztahy trpí, když se jeden nebo oba partneři cítí vyhořelí. Rozpoznat jeho příznaky je proto nesmírně důležité.

Tady jsou čtyři hlavní příznaky toho, že vyhoření ovlivňuje váš vztah.

1. Partner vás snadno rozčílí. Chování, které se běžně zdá být drobné (např. nechávání víčka od zubní pasty, nechávání ručníků na podlaze, hlasité žvýkání), vám najednou připadá monumentálně otravné. Vaše schopnost pokrčit rameny nad drobnými nedostatky partnera nebo je ignorovat vám připadá nemožná.

2. Cítíte se méně nadšeni, když s partnerem děláte věci, které vás oba obvykle baví. Rituály, které si obvykle společně užíváte, jako je sledování seriálu, chození na jídlo nebo společné cvičení, se najednou zdají méně přitažlivé. Buď se na ně cítíte příliš vyčerpaní, nebo vám připadají zbytečné a/nebo ne tak zábavné.

3. Cítíte se citově odtažití a neschopní navázat kontakt. Představa, že s partnerem sdílíte své myšlenky a emoce, vám připadá zbytečná. Už nemáte pocit, že probírání myšlenek s ním je užitečné nebo prospěšné. Máte pocit, že vás buď nepochopí, nebude se o vás dostatečně zajímat, nebo že to prostě nestojí za to.

4. Cítíte menší zájem o sex. Vyhoření zvyšuje hladinu stresových hormonů, konkrétně kortizolu, který může vypnout většinu sexuálních pocitů. Deprese také tlumí libido, takže je těžké si sex užít.

Pokud máte pocit, že se u vás nebo vašeho partnera projevují tyto příznaky, stojí za to udělat krok zpět a zhodnotit je. Nepředpokládejte automaticky, že váš vztah trpí kvůli jiným skrytým problémům a dynamice. Zeptejte se, zda alespoň částečnou příčinou nemůže být vyhoření. Ačkoli vyhoření tradičně pramení z práce, rodičovství nebo péče o příbuzné doma kvůli pandemii může také vést k vyhoření. Paradoxně může k vyhoření vést i pocit nedostatečné výzvy, ať už v práci, nebo v životě: Nuda může být hlavním zdrojem stresu.

Základní četba o vyhoření

Pokud si myslíte, že se vyhoření přelévá do vašeho vztahu, snažte se do něj vnést pozitivní emoce. Vyhraďte si čas jen pro sebe a svého partnera, abyste se mohli soustředit jeden na druhého bez rozptylování. Trávte čas s přáteli nebo se věnujte jiným koníčkům. Věnujte se péči o sebe, ať už to znamená zdřímnutí, masáž nebo dovolenou. Stanovte si priority, na kterých vám záleží, a přizvěte do svého života další podpůrné systémy, které vám pomohou odlehčit.

Mnoho lidí nyní trpí syndromem vyhoření. Podle nedávného článku v časopise Lancet vzrostla celosvětová míra úzkosti a deprese od začátku pandemie o 400 %. Svět je v současnosti stresujícím a nepředvídatelným místem. Vyhoření však nemusí definovat váš vztah. Uvědomění si jeho příčin a aktivní kroky k nápravě a doplnění sil mohou být velmi prospěšné.

Zdroje: psychologytoday.com, Unsplash.com

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář